DELTA ME JANUARY 2022

2η Πολλαπλασιαστική δράση DELTA

delta-logoΤην Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2022, 18.00-20.00, πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα: «Ψηφιακές δεξιότητες στην αρχαιολογική έρευνα και την εκπαίδευση των αρχαιολόγων» στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έργου DELTA. Η ημερίδα διοργανώθηκε από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, εταίρος του έργου DELTA, με τη συμμετοχή του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, το οποίο είναι συντονιστής του έργου.

Η εκδήλωση χωρίστηκε σε δύο ωριαία μέρη. Το πρώτο μέρος ήταν αφιερωμένο στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων του έργου DELTA και σε αυτό συμμετείχαν με παρουσιάσεις μέλη του προγράμματος. Το δεύτερο μέρος ήταν αφιερωμένο γενικότερα στη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στην αρχαιολογία και την εκπαίδευση των αρχαιολόγων και σε αυτό συμμετείχαν με παρουσιάσεις δύο προσκεκλημένοι ομιλητές, σχετικοί με το αντικείμενο.

Την ημερίδα άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό και αναφορά στα βασικά στοιχεία του έργου ο Δρ. Αχιλλέας Καμέας, καθηγητής της Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, διευθυντής της ερευνητικής ομάδας DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και επιστημονικός υπεύθυνος του έργου DELTA.

Η πρώτη εισήγηση πραγματοποιήθηκε από την κ. Παναγιώτα Πολυμεροπούλου, Αρχαιολόγο – Μουσειολόγο MSc., ερευνήτρια της ερευνητικής ομάδας DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, και αφορούσε στην παρουσίαση του πιλοτικού μικτού μαθήματος «Ψηφιακή Ανασκαφή» και της διαδικτυακής πλατφόρμας του DELTA. Η κ. Πολυμεροπούλου παρουσίασε αναλυτικά τη μεθοδολογία και το περιεχόμενο του πιλοτικού μικτού μαθήματος που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από τα τέσσερα πανεπιστήμια-εταίρους του έργου DELTA και τη διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από την ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

Οι επόμενες δύο εισηγήσεις αφορούσαν στην εμπειρία των εκπαιδευτών από τη διδασκαλία του πιλοτικού μαθήματος μικτού μαθήματος «Ψηφιακή Ανασκαφή». Η κ. Αντιγόνη Καλαρά, υποψήφια διδάκτορα Προϊστορικής Αρχαιολογίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αναφέρθηκε στην εμπειρία της από την καθοδήγηση των εκπαιδευόμενων στην ψηφιακή πλατφόρμα του μαθήματος. Κατόπιν, ο Δρ. Γιάννης Παπαδάτος, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής της πανεπιστημιακής ανασκαφής στο Πλάσι Μαραθώνα, αναφέρθηκε στην εμπειρία των εκπαιδευτών στις δια ζώσης παραδόσεις και στο πρόγραμμα εντατικής κατάρτισης στο πεδίο, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο 2021 στην ανασκαφή του ΕΚΠΑ στο Πλάσι Μαραθώνα.

Το πρώτο μέρος της ημερίδας ολοκληρώθηκε με τις παρουσιάσεις της κ. Ελένης Γουργουλέτη, του κ. Γιώργου Ντζούφρα και του κ. Γιώργου Τασόπουλου, προπτυχιακών φοιτητών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι φοιτητές παρουσίασαν τη συνολική εμπειρία από τη συμμετοχή τους στο πιλοτικό μικτό μάθημα (δηλαδή στην ψηφιακή πλατφόρμα, στις δια ζώσης παραδόσεις και στο πρόγραμμα εντατικής κατάρτισης στο πεδίο), εστιάζοντας στα θετικά του μαθήματος αλλά και σε σημεία που θεωρούσαν ότι έχρηζαν βελτίωσης.

Το δεύτερο μέρος της ημερίδας περιλάμβανε τις ομιλίες δύο προσκεκλημένων ομιλητών με αντικείμενο την εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας στη σύγχρονη αρχαιολογική έρευνα και τις ψηφιακές δεξιότητες που πρέπει να αποκτούν οι φοιτητές αρχαιολογίας κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

Η πρώτη ομιλία πραγματοποιήθηκε από τον Δρ. Γιάννη Λώλο, αναπληρωτή καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, και διευθυντή των ανασκαφών Σικυώνας, με θέμα τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών στην αρχαιολογική έρευνα πεδίου.

Η δεύτερη ομιλία πραγματοποιήθηκε από τον Δρ. Μάρκο Κατσιάνη, επίκουρο καθηγητή στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, σχετικά με τις ψηφιακές δεξιότητες που είναι απαραίτητες στους σημερινούς αρχαιολόγους και πρέπει να διδάσκονται στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ελληνικών Τμημάτων Αρχαιολογίας.

Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με ανοιχτή συζήτηση με το κοινό και απαντήσεις σε ερωτήματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Από τη συζήτηση αναδείχθηκε η ανάγκη ένταξης των ψηφιακών εργαλείων στην αρχαιολογική εκπαίδευση στην Ελλάδα και στα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών. Πολλοί φοιτητές εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους να παρακολουθήσουν το διαδικτυακό μάθημα της «Ψηφιακής Ανασκαφής» μόλις επανενεργοποιηθεί η σχετική εκπαιδευτική πλατφόρμα στα τέλη Φεβρουαρίου 2022.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε διαδικτυακά, μέσω της πλατφόρμας Webex, λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας που ίσχυαν τη συγκεκριμένη περίοδο. Σημείωσε σημαντική επιτυχία, προσελκύοντας 114 συμμετέχοντες στην πλατφόρμα Webex, ενώ έτυχε σημαντικής προβολής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από τους 114 συμμετέχοντες στην ημερίδα, το μεγαλύτερο ποσοστό του κοινού (75%) ήταν φοιτητές και απόφοιτοι προγραμμάτων σπουδών σχετικών με τον Πολιτισμό και την Αρχαιολογία από πολλά ελληνικά πανεπιστήμια: Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας, Πατρών, Ιωαννίνων, Κρήτης, Αιγαίου, Θράκης, Πελοποννήσου, Ιόνιο, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Οικονομικό Αθηνών, Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αλλά και από πανεπιστήμια του εξωτερικού: Rovira i Virgili Taragona, Groningen, University College London, Antwerp, Cologne, Aix-Marseille και Tübingen. Εκτός από τους φοιτητές που αποτέλεσαν το μεγαλύτερο μέρος του κοινού, την ημερίδα παρακολούθησαν επίσης καθηγητές σε Τμήματα Αρχαιολογίας ελληνικών πανεπιστημίων, ερευνητές από ερευνητικά ινστιτούτα της ημεδαπής, καθώς και αρχαιολόγοι που υπηρετούν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε μουσεία και άλλους πολιτιστικούς φορείς.

Posted in News & Events and tagged .