amelie-ltta-italy

Η Ερευνητική Ομάδα DAISSy του ΕΑΠ συμμετείχε στην 1η διακρατική εκπαιδευτική δραστηριότητα του έργου “Advanced Media Literacy Education to counter online hate-speech”

amelie-ltta-italy

Η ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) συμμετείχε στην  1η δραστηριότητα εκπαίδευσης εκπαιδευτών/εκπαιδευτριών του διετούς Ευρωπαϊκού έργου “Advanced Media Literacy Education to counter online hate-speech” (AMeLiE). Το έργο AΜeLiE συγχρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Δράση ΚΑ2 Στρατηγικές Συμπράξεις στο πεδίο της σχολικής εκπαίδευσης. Η δραστηριότητα εκπαίδευσης αποτέλεσε την πρώτη δια ζώσης συνάντηση το έργου, λόγω των περιορισμών covid-19, και  έλαβε χώρα στο Foligno της Ιταλίας, έδρα του συντονιστή οργανισμού EGINA.

Κύριος στόχος του AMeLiE είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο. Το έργο δημιουργήθηκε από τη σύμπραξη έξι (6) εταίρων από πέντε (5) χώρες, συγκεκριμένα το Βέλγιο, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Ρουμανία. H σύνθεση της κοινοπραξίας αποτελείται από τομεακούς οργανισμούς-εθνικά και διεθνή εκπαιδευτικά δίκτυα και οργανώσεις, παρόχους επαγγελματικής εκπαίδευσης, ένα πανεπιστήμιο και δύο ευρωπαϊκά δίκτυα.

Στη διάρκεια της πενθήμερης συνάντησης εργασίας, από 15 ως 19 Νοεμβρίου 2021, δώδεκα εκπαιδευτές και εκπαιδεύτριες ενηλίκων από το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Ρουμανία, εκπαιδεύτηκαν στον τρόπο αντιμετώπισης της διαδικτυακής ρητορικής μίσους μέσω του σχολείου. Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε από δύο εκπαιδεύτριες – μέλη της ερευνητικής ομάδας DAISSy.

Την πρώτη ημέρα οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες, μέσα από μια τεκμηριωμένη και εμπνευσμένη παρουσίαση, γνώρισαν τις δράσεις του οργανισμού Parole Ostili  και το αποτελούμενο από 10 άρθρα «Μανιφέστο μη βίαιης λεκτικής επικοινωνίας» που έχει εκπονήσει. Παράλληλα με τις γνώσεις, όλοι/όλες είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν ελευθέρα ιδέες, να αναστοχαστούν και να προτείνουν τον καλύτερο δυνατό τρόπο με τον οποίο μπορούν να εφαρμοστούν στην εκπαίδευση το Μανιφέστο και ο συμπεριληπτικός λόγος, προφορικός και γραπτός.

Η δεύτερη ημέρα ήταν αφιερωμένη στη διαδικτυακή πλατφόρμα AMeLiE – κομβικό στοιχείο του έργου –  την οποία ανέπτυξε η ερευνητική ομάδα DAISSy του ΕΑΠ. Η πλατφόρμα θα αξιοποιηθεί για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών, τη διαμοίραση εκπαιδευτικού υλικού και τη φιλοξενία του εικονικού δικτύου σχολείων από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε μια δομημένη τρίωρη συνεδρία, οι εξειδικευμένοι συνεργάτες και συνεργάτιδες της ομάδας DAISSy εισήγαγαν την ομάδα εκπαιδευτών και εκπαιδευτριών στην καινοτόμο καλή πρακτική SonetBULL, την οποία ανέπτυξε η ερευνητική ομάδα του Ε.Α.Π. DAISSy σε προηγούμενο χρηματοδοτούμενο έργο. Πρόκειται για μια διαδραστική διαδικτυακή πλατφόρμα η οποία προσφέρει στους χρήστες/τριες τη δυνατότητα όχι μόνο να έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικό υλικό αλλά και να υλοποιούν πρωτοβουλίες bottom-up, να δημιουργούν υλικό σε συνεργασία μεταξύ τους, να συνδιαλέγονται επιχειρηματολογώντας και αξιοποιώντας μελέτες περίπτωσης και να καταλήγουν σε συμπεράσματα μέσω αλληλεπίδρασης. Στη συνέχεια, η πλατφόρμα παρουσιάστηκε λεπτομερώς στους παρόντες εκπαιδευτές και εκπαιδεύτριες αλλά επίσης, μέσω διαδικτυακής σύνδεσης και στους/στις  συνεργαζόμενους/ες εκπαιδευτικούς που ήδη έχουν σχηματίσει την πιλοτική ομάδα του εικονικού δικτύου σχολείων από 5 χώρες της Ε.Ε. Όλοι και όλες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις λειτουργίες της πλατφόρμας και να προτείνουν βελτιώσεις μέσω διαλόγου και ερωτηματολογίου ανατροφοδότησης.

Στη διάρκεια της τρίτης ημέρας, οι εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευόμενες συμμετείχαν στο εξαιρετικό εργαστήριο του ATLAS, κέντρου με μακροχρόνια εμπειρία στη θεραπεία μέσω της τέχνης με τη διαμεσολάβηση και της τεχνολογίας. Η εξειδίκευση του κέντρου έγκειται στην εφαρμογή κλασικών θεραπειών σε σύνθεση με καινοτόμες προσεγγίσεις λεκτικής και μη  λεκτικής επικοινωνίας.

Το ενδιαφέρον των εκπαιδευομένων κορυφώθηκε την τέταρτη ημέρα, στη διάρκεια πολιτιστικών δραστηριοτήτων και τεχνικών σπασίματος του πάγου (ice breakers techniques). Οι τεχνικές αυτές, όπως οι μεταφορικές κάρτες, είναι κατάλληλες για την προσέγγιση των θεμάτων συζήτησης υιοθετώντας διαφορετικές οπτικές γωνίες και,  μέσω του διαλόγου, συμβάλλουν ώστε να μετασχηματίζεται η μονόπλευρη προσέγγιση σε συμπεριληπτική, ευρύτερη οπτική.

Η πέμπτη και τελευταία ημέρα ήταν, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, αφιερωμένη στον σχεδιασμό μιας καμπάνιας, της μηνιαίας ημέρας ευγένειας στα σχολεία, που αποτελεί σημαντική δραστηριότητα στο έργο AMeLiE. Μια ιδιαίτερα αποδοτική συζήτηση μεταξύ εκπαιδευτών/εκπαιδευτριών και των συντονιστών/στριών του εργαστηρίου είχε ως αποτέλεσμα να εκφραστούν ιδέες και να προταθούν σχέδια για τον τρόπο που μπορούν να συνεργαστούν τα σχολεία με τις τοπικές κοινωνίες, να προσκληθούν επιπλέον εκπαιδευτικοί, μαθητές/τριες και πολλοί ενδιαφερόμενοι/ες από διαφορετικούς τομείς, ώστε τα σχολεία να καταφέρουν να υλοποιούν επιτυχημένες εκστρατείες αφιερωμένες στην καταπολέμηση της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο, μια μέρα κάθε μήνα.

Τα αποτελέσματα της πενθήμερης εκπαίδευσης στην Ιταλία μελετώνται στην παρούσα περίοδο. Η ανατροφοδότηση των συμμετεχόντων/ουσών εκπαιδευτών και εκπαιδευτριών καθώς και των συντονιστών/συντονιστριών των εργαστηρίων αξιοποιούνται ήδη για την υλοποίηση του επόμενου, πολύ σημαντικού, σταδίου του έργου AMeLiE, την ανάπτυξη ενός εικονικού δικτύου σχολείων για την καταπολέμηση της ρητορικής μίσους στο διαδίκτυο.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο AmeLiE ή/και περισσότερες ειδήσεις της DAISSy Research Group:

Posted in News & Events and tagged .