Η Ερευνητική Ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) ολοκλήρωσε το πρώτο, σημαντικό βήμα στη φάση υλοποίησης του Ευρωπαϊκού έργου «Advanced Media Literacy Education to counter online hate-speech -AMeLiE». Συγκεκριμένα, το ερευνητικό μέρος έχει πλέον ολοκληρωθεί στην Ελλάδα και περιλάμβανε: τη διεξαγωγή τριών Coaching Circles (CCs, Συνεδριάσεων Στρογγυλής Τραπέζης) με συμμετέχοντες-ουσες εκπαιδευτικούς και εμπειρογνώμονες κατά την περίοδο 16 Μαρτίου-5 Απριλίου 2021, την ανάλυση των αποτελεσμάτων και τη συγγραφή μιας εθνικής έκθεσης.
Μία κύρια καινοτομία του AMeLiE συνίσταται στην άμεση συμμετοχή εκπαιδευτικών και νέων στον από κοινού σχεδιασμό ιδεών, εκστρατειών και πρωτοβουλιών και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων αυτών. Στο πλαίσιο αυτό, το έργο σκοπεύει να προσφέρει στην εκπαιδευτική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων των οικογενειών των μαθητών-τριών, αλλά και στη σύγχρονη κοινωνία, μια ρεαλιστική και αποτελεσματική μέθοδο για την αντιμετώπιση της διαδικτυακής ρητορικής μίσους.
Η συγκρότηση μιας ευρωπαϊκής κοινότητας πρακτικής θα είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για την εποικοδομητική αλληλεπίδραση των συμμετεχόντων-ουσών, με στόχο την αποτύπωση έγκυρων λύσεων και προτάσεων καθώς και τη βιωσιμότητα των αποτελεσμάτων του έργου. Αρχικά, είκοσι πέντε (25) πιλοτικά σχολεία από ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχουν ως δεξαμενή σκέψης. Στην Ελλάδα συγκεκριμένα, πέντε (5) σχολεία συνδέονται ήδη με το έργο. Ειδικότερα, στη διαδικασία Coaching Circles, έξι (6) εκπρόσωποι σχολείων προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που βρίσκονται σε διαφορετικές πόλεις συμμετείχαν ενεργά σε δύο (2) διαδικτυακές Συναντήσεις Στρογγυλής Τραπέζης 90’ εκάστη. Επιπρόσθετα, τέσσερις (4) εκπρόσωποι άλλων σχολείων συμμετείχαν εθελοντικά σε μία (1) επιπλέον συνάντηση. Σε κάθε Στρογγυλή Τράπεζα εφαρμόστηκε η συγκεκριμένη μεθοδολογία της τεχνικής Coaching Circles. Προηγμένα εργαλεία αυτής της τεχνικής είναι: ενεργητική ακρόαση, αντανάκλαση των σκέψεων και συναισθημάτων του-ης ομιλητή/ ομιλήτριας από τους-ις συμμετέχοντες-ουσες, σεβασμός του καθορισμένου χρονικού πλαισίου σε κάθε στάδιο της αλληλεπίδρασης, συντονισμός από έναν/ μία ειδικό που έχει εκπαιδευτεί στην τεχνική.
Οι εμπειρογνώμονες της Ερευνητικής Ομάδας DAISSy συνέλεξαν άφθονο και ιδιαίτερης σημασίας υλικό από τις τρεις Συναντήσεις CCs, το οποίο αναλύθηκε στο αμέσως επόμενο στάδιο και στη συνέχεια παρήχθη μια εθνική έκθεση. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες-ουσες επισήμαναν πολλές πτυχές των περιπτώσεων διαδικτυακής ρητορικής μίσους, προσέφεραν ουσιαστική ανατροφοδότηση και διατύπωσαν στέρεες προτάσεις βασισμένες σε αρχές της σύγχρονης διδασκαλίας και παιδαγωγικής. Επίσης, η μέθοδος των CCs έλαβε θετικές κριτικές ως τρόπος δημοκρατικού και αποτελεσματικού διαλόγου μεταξύ ομοτίμων. Αξιοσημείωτη ήταν η ικανοποίηση που εξέφρασαν όλοι-ες οι συμμετέχοντες-ουσες για τη συνύπαρξη και αλληλεπίδραση εκπροσώπων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στον διάλογο. Εξέφρασαν, επιπλέον, την επιθυμία δημιουργίας θεσμικών δομών για αλληλεπίδραση, ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών με στόχο την αντιμετώπιση ζητημάτων και προβληματισμών που είναι κοινά στα δύο επίπεδα εκπαίδευσης, όπως η διαδικτυακή ρητορική μίσους.
Η Ερευνητική Ομάδα DAISSy ευχαριστεί θερμά τα σχολεία καθώς και προσωπικά τους-ις εκπροσώπους όλων των σχολικών μονάδων που συμμετείχαν, και συγκεκριμένα τα: Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 2ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης, Μουσικό Σχολείο Λάρισας, Γενικό Λύκειο Καστριτσίου Πατρών, 6ο Δημοτικό Σχολείο Παλλήνης, 24ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, 53ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών, Νηπιαγωγείο-Παιδικός Σταθμός Αρχοντία Καθάριου.
Το AMeLiE στοχεύει στην αντιμετώπιση του ζητήματος της διαδικτυακής ρητορικής μίσους και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, Στρατηγικές Συμπράξεις στον τομέα της σχολικής εκπαίδευσης, Δράση KA2. Το έργο υλοποιείται από μια κοινοπραξία έξι εταίρων από πέντε χώρες (Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ρουμανία) με την Ερευνητική Ομάδα DAISSy ως Έλληνα εταίρο, υπεύθυνη για την υλοποίηση όλων των δραστηριοτήτων στην Ελλάδα, συμμετέχουσα σε όλα τα πνευματικά προϊόντα, και έχουσα την ευθύνη για τη δημιουργία της διαδικτυακής Πλατφόρμας του έργου και του πανευρωπαϊκού Δικτύου Σχολείων.