Πάνω από 60 εμπειρογνώμονες, εκπαιδευτικοί, ερευνητές/ερευνήτριες, εκπρόσωποι του δημοσίου καθώς και του ιδιωτικού τομέα, από 17 χώρες, συναντήθηκαν στην Πάτρα, δια ζώσης και διαδικτυακά, κι απεύθυναν ομιλίες στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του Ευρωπαϊκού έργου «Special Education STEAM Academy–SpicE» για τη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics / Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Τέχνες και Μαθηματικά). Το διήμερο υβριδικό συνέδριο συγκέντρωσε συνολικά άνω των 700 συνέδρων, πραγματοποιήθηκε στις 30 και 31 Μαΐου 2025 στην έδρα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), στην Πάτρα, διοργανώθηκε από την Ερευνητική Ομάδα DAISSy του ΕΑΠ, Συντονιστή του έργου SpicE, και εστίασε στην προώθηση της Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης STEAM σε όλη την Ευρώπη. Επισημαίνεται, ότι το έργο SpicE είναι σε φάση ολοκλήρωσης, υλοποιήθηκε υπό την Επιστημονική Εποπτεία του Αχιλλέα Καμέα, Καθηγητή ΣΘΕΤ του ΕΑΠ, Διευθυντή της DAISSy, και αποτέλεσε ορόσημο στις προσπάθειες της εκπαιδευτικής κοινότητας να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ της εκπαίδευσης STEAM και της ειδικής εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα, το έργο SpicE συμβάλλει στη συμπερίληψη μαθητών και μαθητριών με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες στην εκπαίδευση STEAM. Ο βασικός του στόχος είναι να ενδυναμώσει τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τις αρχές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης STEAM στις τάξεις τους. Εξοπλίζοντας τους/τις εν ενεργεία καθώς και μελλοντικούς/μελλοντικές εκπαιδευτικούς με τις κατάλληλες μεθοδολογίες και δεξιότητες, το έργο SpicE φιλοδοξεί να δημιουργήσει σχολικές τάξεις που είναι συμπεριληπτικές, καινοτόμες, προσβάσιμες και ισότιμες.
Υπό αυτό το πρίσμα, το διήμερο διεθνές συνέδριο του SpicE, προσέφερε ένα δυναμικό πρόγραμμα, που περιλάμβανε κεντρικές ομιλίες, τοποθετήσεις από καταξιωμένους ερευνητές και καταξιωμένες ερευνήτριες, συζητήσεις υπό τη μορφή πάνελ και παρουσιάσεις από εν ενεργεία εκπαιδευτικούς βασισμένες στις πρακτικές που εφαρμόζουν στην καθημερινή πράξη τους. Οι συνεδρίες κάλυψαν ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας – από τεχνολογικά εργαλεία συμπερίληψης, όπως η Ρομποτική και η Τεχνητή Νοημοσύνη, μέχρι ψηφιακά περιβάλλοντα εκμάθησης, πρακτικές συμπερίληψης και στρατηγικές επαγγελματικής εξέλιξης.
Στα αξιοσημείωτα του συνεδρίου περιλαμβάνονται:
- Οι παρουσιάσεις των πλαισίων δεξιοτήτων για Συμπεριληπτική Εκπαίδευση STEAM, των μεθοδολογιών εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση STEAM, και της ψηφιακής πλατφόρμας εκπαίδευσης του έργου SpicE, αποτελέσματα τα οποία στηρίζουν τη δια βίου εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και προσφέρουν ένα δομημένο πλαίσιο για την ανάπτυξη συμπεριληπτικών δεξιοτήτων και πρακτικών διδασκαλίας.
- Η απόφαση ίδρυσης Συμμαχίας για τη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση STEAM, ως εξέλιξη της Κοινότητας Πρακτικής που αναπτύχθηκε στο έργο SpicE.
- Παρουσιάσεις καλών πρακτικών στη Συμπεριληπτική Εκπαίδευση STEAM από εκπαιδευτικούς και ερευνητές/ερευνήτριες από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Ινδία Ισπανία, την Ιταλία, την Κροατία, τη Νιγηρία, την Πορτογαλία και την Τουρκία, που υπογράμμισαν τον τρόπο, με τον οποίο η συμπεριληπτική παιδεία μπορεί να ενσωματωθεί στα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών.
- Συνεδρίες συνέργειας με άλλα καινοτόμα Ευρωπαϊκά έργα και δίκτυα που εργάζονται για την προώθηση της Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης και της Εκπαίδευσης STEM/STEAM, όπως τα έργα SEER, ICSE Academy, SENSEI, STEAME Academy, EQUI–T, STEAMbrace, και Road–STEAMer.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ένα κοινό μήνυμα αναδύθηκε: Η Συμπερίληψη και η Εκπαίδευση STEAM πρέπει να είναι στην καρδιά των καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών. Ενισχύοντας τις δεξιότητες των εκπαιδευτικών για υλοποίηση συμπεριληπτικής εκπαίδευσης STEAM, το έργο SpicE συνεισφέρει στη δημιουργία μαθησιακών πλαισίων όπου όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες μπορούν να λάμψουν, ανεξαρτήτων των μαθησιακών αναγκών τους.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο SpicE της DAISSy-ΕΑΠ:
- Ιστοσελίδες: http://daissy.eap.gr/en/projects/spice/, http://eu
- Facebook: @SpicEAcademyEU
- Χ (Twitter): @SpicEAcademyEU