News & Events

nefele-multiplier-event-1

DAISSy participation in the second partner meeting and the first multiplier event of the NEFELE project

logo-nefeleOn June 6, 2022, the School of Psychology and Speech Therapy (Salón de Grados) in Spain hosted the second meeting of the NEFELE project partners – Neet prevention in Educational systems through positive Future vision Enhancing Learning and teacher Education. The meeting was attended live by partners from the University of Naples (UNINA), the University of Valencia (UVEG), the University of Applied Sciences and Arts of Southern Switzerland (SUPSI) and members of the DAISSy research team of the Hellenic Open University (ΗOU) and start-up SMARTED SRL. Partners from EADTU University and also members of the DAISSy research team participated online.

The meeting started with an overview of the project and the work that is in progress or is expected to start in the near future. Afterwards, it was presented the effect of teachers as well as the importance of well-being on the professional development of adolescents. During the meeting the partners discussed, among other technical issues, the methodology of creating Tangible User Interfaces (TUIs-Tangible User Interfaces) and their utilization.

As the DAISSy Research Team of the Hellenic Open University will be the partner that will coordinate the development of the educational material and will technically support the creation of the educational videos, was presented by A. Kameas, Professor of EAP and Scientific Officer, material on how the Massive Open Online Courses (MOOCs) can be developed and some example of previous MOOCs that has been created for other projects. The partners agreed on the value of the courses and discussed the design of the basic learning modules that will be developed during the program.

The meeting closed with the communication policy in terms of an effective dissemination of the project results and the optimization of the platform.

The next day, on June 7, the hybrid multiplier event of the project took place also, at the School of Psychology and Speech Therapy (Salón de Grados), where it was open to the public by registering on the respective website. At the event, basic information of the NEFELE project (framework, objectives, etc.) and its results so far were presented. Then a presentation was conducted on the role of teachers in the professional development of adolescents and how the method of Positive Psychology promotes well-being.

Finally, there was a presentation on the widespread use of Tangible User Interfaces (TUIs) and how they will be used in the project.

 

 

For more information on the NEFELE project and other DAISSy projects and activities:

intour-imerida-cover

Υβριδική ενημερωτική εκδήλωση του Επιμελητηρίου Ηλείας & της DAISSy Group του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου με θέμα «Επαγγελματική κατάρτιση στον προσβάσιμο Τουρισμό»

intour-imerida-posterΗ εκδήλωση διοργανώνεται στο πλαίσιο του Έργου «IN-TOUR – INclusive TOURism Professions. European Curricula for Accessible Tourism Manager and Frontline Staff» το οποίο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το έργο IN-TOUR έχει ως στόχο να καλύψει το κενό που υπάρχει στο εκπαιδευτικό σύστημα της Ευρώπης σχετικά με τον προσβάσιμο Τουρισμό και να εφοδιάσει τους διευθυντές και το προσωπικό πρώτης γραμμής που εργάζονται στον τομέα του Τουρισμού, μέσω του ορισμού δύο επαγγελματικών προφίλ και της υλοποίησης δύο Ευρωπαϊκών προγραμμάτων σπουδών, με τις απαραίτητες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την παροχή κατάλληλων υπηρεσιών σε πελάτες που έχουν ανάγκη υποστήριξης.

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας θα γίνει παρουσίαση των δύο Ευρωπαϊκών προγραμμάτων σπουδών και των αντίστοιχων επαγγελματικών προφίλ του έργου, ενώ οι εκλεκτοί προσκεκλημένοι – ομιλητές θα αναπτύξουν θεματικές σχετικά με τη συνεισφορά του προσβάσιμου τουρισμού στην τουριστική ανάπτυξη, τη διασύνδεσή του με το πολιτιστικό απόθεμα καθώς και το ρόλο της επαγγελματικής κατάρτισης ως εργαλείο επαγγελματικής ανέλιξης, αλλά και ως σύνδεσμος µε τις πολιτικές απασχόλησης.

Η παρακολούθηση είναι δωρεάν και οι δια ζώσης συμμετέχοντες θα λάβουν σχετικό πιστοποιητικό παρακολούθησης από το Επιμελητήριο Ηλείας.

Η ημερίδα θα μεταδοθεί και διαδικτυακά από το επίσημο κανάλι του Επιμελητηρίου Ηλείας στο YouTube μέσω του ακόλουθου συνδέσμου.

Διαβάστε το Πρόγραμμα εδώ.

biblio-logo

The BIBLIO Specialization Courses by DAISSy-HOU attract very positive reactions from the Library professionals in Greece

biblio-logoThe BIBLIO Specialization Courses (SCs) are currently undergoing a modern educational process, that will enable learners to develop digital and transversal skills, fundamental for Library professionals in the digital era.

The Specialization Courses are part of the BIBLIO modular training programme targeting the competencies based on CECO and DIGY job profiles. They are perfectly comparable with the blended training course and the work-based learning activities that will follow.

The BIBLIO SCs in Greece are currently under implementation by DAISSy Research Group of the Hellenic Open University (HOU). Twenty-eight (28) highly motivated Library professionals take part in them. The trainees are devoted to the learning process. They express very positive impressions and actively use the BIBLIO e- platform, by exchanging with trainers and colleagues who take part in the SCs under parallel implementation in the BIBLIO partner countries Italy, Belgium, Bulgaria and Latvia.

More precisely, half of the Greek participants in the SCs, who are passionate about digitalising books, programming and data management, are specialized as Digital Transformation Facilitator-DIGY, whereas the other half of them who enjoy being in contact with the community, promoting reading and organizing events, are trained as  Community Engagement and Communication Officer-CECO.

The DAISSy Research Group of the HOU, which has longtime experience in the development of educational tools, MOOCs and learning platforms, has worked thoroughly to deliver a modern content of various BIBLIO SCs, such as ¡Browsing, valuing, searching, and filtering trusted data, information, and digital content ¡Collaboration and sharing through digital technologies ¡Copyright legislation ¡User support (Identifying needs and responses) ¡IT skills and troubleshooting ¡Spotting opportunities ¡Development of sustainable digital services ¡Fundraising and Crowdsourcing

Participants who complete the BIBLIO SCs will be awarded a Certificate of completion and have the ability to experience the work-based learning activities of the BIBLIO blended training course.

Find out more at:

The DAISSy Research Group of the HOU is the Greek BIBLIO partner (ERASMUS+ / 612411-EPP-1-2019-1-IT-EPPKA2-SSA) and implements the project in cooperation with the Distance Library and Documentation Centre (DLIC) of the HOU.

Stay tuned to the BIBLIO project and other activities of DAISSy-HOU:

logo-HE-ENTREDIGComp

Η ερευνητική ομάδα DAISSy του ΕΑΠ διοργανώνει HACKATHON Event για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης

logo-HE-ENTREDIGCompΗ ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου διοργανώνει  HACKATHON Event στη Λάρισα με θέμα τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. Η διοργάνωση θα λάβει χώρα στις 19 και 20 Μαΐου 2022 και η DAISSy προσκαλεί όλους τους φοιτητές και τις φοιτήτριες Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης να συμμετέχουν σε αυτή.

Με τίτλο «Εργαζόμαστε μαζί  και Προτείνουμε λύσεις σε προβλήματα που σχετίζονται με τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών», το HACKATHON θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης στο Μικρό Αμφιθέατρο του Κτηρίου Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στη Γαιόπολη (Περιφερειακή Οδός Λάρισας-Τρικάλων). Θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας.

Το HACKATHON θα είναι μια συναρπαστική διήμερη δια ζώσης εμπειρία μάθησης, συνεργασίας και δημιουργίας. Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα έχουν την ευκαιρία να οργανωθούν σε ολιγομελείς ομάδες και να εργαστούν στον ίδιο χώρο για να  βρουν λύσεις σε προβλήματα που σχετίζονται με τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. Οι εν λόγω στόχοι, που ορίστηκαν το 2015 ως καθολική έκκληση για δράση κατά της φτώχειας και υπέρ μιας καλύτερης ζωής για τους ανθρώπους και τις κοινωνίες, περιγράφονται εδώ.

Το σύνολο των ενοτήτων εκπαίδευσης και η συμμετοχή στο HACKATHON  προσφέρονται δωρεάν, χωρίς καμία υποχρέωση για τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες.

Στο τέλος της δεύτερης ημέρας, μια κριτική επιτροπή θα αξιολογήσει τα πρωτότυπα τα οποία θα παρουσιαστούν και το καλύτερο θα συμπεριληφθεί σε Οδηγό για την Ανάπτυξη της Επιχειρηματικής Ικανότητας και Καινοτομίας.

Θα απονεμηθούν πιστοποιητικά παρακολούθησης και εκπρόσωποι της νικήτριας ομάδας θα έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν  στην Άγκυρα της Τουρκίας για να παρακολουθήσουν το Multiplier Event του έργου και να παρουσιάσουν τη λύση τους.

Το HACKATHON  διοργανώνεται στο πλαίσιο του έργου ΗΕ-ENTREDIGComp «Development of EntreComp and DigComp framework in Higher Education» το οποίο  συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+/KA2 (Project No: 2020-1-TRO1-KA203-094706). Στο έργο συμμετέχει ως Έλληνας εταίρος το ΕΑΠ μέσω της ερευνητικής ομάδας DAISSy. Περισσότερες πληροφορίες για το έργο θα βρείτε εδώ και για τις δραστηριότητές του εδώ.

 Πρόγραμμα HACKATHON

Πέμπτη 19/5  16.00-19.00 

  • Παρουσίαση του έργου
  • Παρουσίαση συμμετεχόντων/-ουσών
  • Εκπαιδευτικές παρουσιάσεις- Training Pills
  • Δημιουργία των ομάδων εργασίας

Παρασκευή 20/5 9.30-20.3

  • Ανάπτυξη εργασιών – Training Pills
  • Δημιουργία Πρωτοτύπων
  • Παρουσίαση των Πρωτοτύπων
  • Βραβεύσεις

Την Παρασκευή προσφέρονται διαλείμματα για καφέ και φαγητό χωρίς κόστος για τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες.

Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται έως και την Πέμπτη 20/5 ώρα 12μ να συμπληρώσουν on-line αίτηση συμμετοχής η οποία βρίσκεται εδώ.

Ακολουθήστε την ομάδα DAISSy στο Διαδίκτυο:

digitarch-cover

Summer School “DIGITARCH” – Apply today!

digitarch

 

The University of Bologna, Department of History and Cultures in collaboration with the Civic Museums of Reggio Emilia and Modena in Italy,  organize the Summer School entitled  “Digital Collection Curator for Archaeology –  DIGITARCH” which offers to participants the opportunity to work on real case studies, applying the knowledge they have acquired during the classroom activities. The Summer School provides a high-level and unique international training aimed at putting into practice the digital and technological competences of students and professionals working in the heritage sector, with a special focus on the archaeological field, in line with the job profile of the Digital Collection Curator. Keynote tutors in the Summer School are Professor Achilles Kameas and Mrs Panagiota Polymeropoulou, from DAISSy research group of Hellenic Open University.

Start of the programme: 20th June – 15th July 2022
Scientific Direction: Professor Antonella Coralini

Total hours: 90
CFU: 6
Available places: 30

How to apply
Application Deadline: 30th May 2022
Fee: 200 €
For more information on the application process see:
https://site.unibo.it/digitarch/en/how-to-apply

Partners:
Melting Pro Musei Civici di Reggio Emilia Museo Civico di Modena DAISSy Research group of Hellenic Open University

logo-cral

“Creative Audiovisual Lab for the promotion of critical thinking & media literacy- CrAL” featured at the ALL DIGITAL weeks 2022

logo-cralThe project “Creative Audiovisual Lab for the promotion of critical thinking and media literacy” (CrAL) was presented at the event  “ALL DIGITAL weeks 2022.

During the event (on 24th March), Gabriela Ruseva (ALL DIGITAL) presented the Italian best practice and made as well a significant reference to the CrAL methodology.  According to Annio Gioacchino Stasi, who is a screen writer, essayist and writer, this methodology “is trying to show the link between images and words. Working with images implies intellectual and above all human honesty. We see the effects of the images that confuse, lie, destroy, and unfortunately, at times convince”.

The innovative CrAL methodology is a result of the research which was carried out within the Laboratory of Image and Creative Writing of “La Sapienza” University of Rome by Annio Gioacchino Stasi, who has been teaching creative processes in writing for 30 years and Mery Tortolini, a painter, essayist and teacher.

CrAL is very close to delivering the innovative methodology to tutors of all participating countries at this stage of the project. A 3day Training of Tutors (ToT) event will take place in Barcelona on May 23-26. Greece will participate with the DAISSy Research Group of the Hellenic Open University (HOU).

For more information about the CrAL presentation: https://www.cral-lab.eu/cral-project-featured-at-the-all-digital-weeks-2022

For more information about the project CrAL and other activities of the DAISSy Reasearch Group:

delta-logo

International Conference of the European project DELTA

int-conf-delta-posterThe DAISSy research group of the Hellenic Open University, coordinator of the DELTA project, invites you to the hybrid International Conference “Digital Transformation of Archeology” that will be organized on Saturday, 4th June 2022 in Athens, within the DELTA project!

The conference is open to all and will be held in English. Certificates of participation will be awarded!

Apply to the registration form: https://forms.gle/QDHS3ntcxD11JJ9m9

More information in the Announcement and the Poster.

ZOOM Meeting

 

logo-choice

Press release of the CHOICEE online inaugural meeting

logo-choiceThe inaugural online meeting of the CHOICE project, co-financed by the European Commission Erasmus +, took place on 14 January 2022 in Rome, Italy. The DAISSy research team participates in n the Consortium through Computer Technology Institute and Press “Diophantus”.

The project is funded by the Commission’s Erasmus + 2021-2027 program.

Hosted by the “DEEP BLUE SRL” 16 people participated in an online meeting, representing all project partners from Italy, Greece, Poland, Romania and Turkey.

CHOICE is an Erasmus + project lasting 24 months (December 2021 – November 2023).

CHOICE points to developing sustainable behaviours and lifestyles in various target groups, from teachers and students, to their families and local communities, thus engaging citizens in EU’s Green Transition from a grassroot level. The project also strives to upskill teachers and education professionals by training them into diverse and multidisciplinary teaching methodologies that will help them develop citizenship competences in their students. Citizenship competences are essential to ensure the growth of socially and civically engaged youngsters able and eager to participate in the democratic life.

Through the development of sustainable attitudes and lifestyles in various target groups, from teachers and students, to their families and local communities, thus inspiring citizens in the EU Green Transition.

It will also upgrade teachers and education professionals by training them in a variety of interdisciplinary teaching methodologies that will help them develop global citizenship skills in their students.

The final product of the CHOICE project will be:

  • a set of educational activities to develop the appropriate skills of the young citizen to deal with climate change.
  • It will raise young people’s awareness of sustainable behavior and bring this knowledge to families and communities.
  • It will upgrade the skills of teachers by training them in various and interdisciplinary teaching methodologies that will help them develop in their students the skills that a citizen should have.

If you or your institution are interested in CHOICE and would like to contribute, benefit or just follow the development of the project, you will find us in the following:

and

Project partners:

  • Ιtaly: DEEP BLUE SRL,  project coordinator
  • Greece: Computer Technology Institute and Press “Diophantus”
  • Ιtaly: Consorzio Ro.Ma.
  • Italy: ISTITUTO MAGISTRALE STATALE GIORDANO BRUNO
  • Turkey: TEK Ortaokulu
  • Greece:16ο Δημοτικό Λάρισας
  • Poland:Szkola Podstawowa im. Powstancow Wielkopolskich w Jankowie Przygodzkim
  • Romania: SCOALA GIMNAZIALA METROPOLITANA

 

choice-meeting

Good Deeds-meeting

Απολογισμός εκπαιδευτικών δράσεων έργου Good Deeds με τη συμμετοχή της ομάδας DAISSy

logo-gooddeedsΗ ερευνητική ομάδα DAISSy συμμετείχε στις εκπαιδευτικές δράσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο του έργου Good Deeds στην Κωνσταντινούπολη από 12 ως 14 Απριλίου 2022. Οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν διά ζώσης στις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου Kadir Has. Το έργο Good Deeds (Digital Energy Efficiency Designers) υλοποιείται από μία κοινοπραξία 6 εταίρων από 6 διαφορετικές Ευρωπαϊκές χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία, Ρουμανία, Πορτογαλία και Λετονία) και έχει ως κεντρικό σκοπό την ανάπτυξη και δοκιμή μια μεθοδολογίας και μια πλατφόρμας μάθησης για εκπαιδευτικούς και μαθητές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ), με στόχο την προώθηση μιας στρατηγικής συνεχούς και βιώσιμης ανάπτυξης των τομεακών ικανοτήτων για την ψηφιακή ενεργειακή απόδοση.

Προς αυτή την κατέυθυνση, το έργο ξεκινά από τη συλλογή ενός συνόλου Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων (ΑΕΠ) και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού αναφορικά με την κλιματική αλλαγή, την ενεργειακή απόδοση, το αποτύπωμα άνθρακα, τις επιπτώσεις των ψηφιακών τεχνολογιών στην ενεργειακή κατανάλωση και τους τρόπους υπολογισμού και βελτίωσης του αποτυπώματος άνθρακα που προκαλείται από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών. Τα ανωτέρω θα αποτελέσουν τη βάση για την κατάρτιση 60 εκπαιδευτικών της Β/θμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι με τη σειρά τους θα εκπαιδεύσουν 10 μαθητές ο/η καθένας/μία με τελικό στόχο την ανάπτυξη ενός ΑΕΠ από κάθε ομάδα μαθητών.

Η πρώτη μέρα των εκπαιδευτικών δράσεων επικεντρώθηκε στην περιγραφή του προγράμματος κατάρτισης των εκπαιδευτών και της εκπαιδευτικής εργαλειοθήκης του έργου από τον Ιταλό φορέα-συντονιστή του έργου EGInA Srl. Πάράλληλα, ο καθηγητής Αχιλλέας Καμέας παρουσίασε το πλαίσιο δεξιοτήτων DigComp και έκανε σύντομη περιγραφή του πλάνου εργασιών για την αντιστοίχηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων του εκπαιδευτικού προγράμματος του έργου με τις δεξιότητες του πλαισίου DigComp. Τη δεύτερη ημέρα, ο Δρ Θεόδωρος Παναγιωτακόπουλος παρουσίασε τη μεθοδολογία ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού για προγράμματα ηλεκτρονικής μάθησης που έχει αναπτυχθεί από την ερευνητική ομάδας DAISSy. Ακολούθησε εργαστήριο ανάπτυξης αρχείων σχεδιασμού και περιγραφής μαθησιακών μονάδων, ενοτήτων και αντικειμένων για την πρακτική εφαρμογή της μεθοδολογίας ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού από εκπροσώπους των εταίρων του έργου.

Την τρίτη και τελευταία ημέρα υλοποιήθηκε επίδειξη του συστήματος διαχείρισης γνώσης που έχει αναπτυχθεί από την ερευνητική ομάδας DAISSy για τη διαχείριση ΑΕΠ στο πλαίσιο του έργου Good Deeds. Στη συνέχεια, οι παρευρισκόμενοι χωρίστηκαν σε ομάδες και εκτέλεσαν προσχεδιασμένα σενάρια χρήσης του συστήματος διαχείρισης γνώσης για την εξοικίωσή τους με αυτό. Τέλος, παρουσιάστηκε η πρώτη έκδοση της ηλεκτρονική πλατφόρμα μάθησης που έχει αναπτυχθεί από την ερευνητική ομάδας DAISSy για τη συλλογή ανάδρασης που θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη της επόμενης έκδοσης αυτής.

Good Deeds-meeting

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο Good Deeds και άλλα έργα και δράσεις της DAISSy:

logo-instruction

Completion of the INSTRUCTION project in which DAISSy / HOU participated

logo-instructionOn March 31, 2022, the INSTRUCTION project (Upskilling school teachers for education-work transition), in which the DAISSy research group of the Hellenic Open University participated was successfully completed. The duration of the project was two years and was funded under the program Erasmus + / KA2 / Strategic Partnerships for Higher Education. The project consortium included 6 partners from 4 European countries (Greece, Italy, Portugal and Romania) and aimed to create an innovative teaching model to facilitate students’ transition from education to the world of work; and to strengthen the link between schools and business.

The DAISSy research team developed the innovative teaching model to support the internship / apprenticeship and participated in the development of the methodology for its application in the school environment through a six-step process. It participated in the design of the training program for 20 teachers from the project partner countries and designed and developed the e-learning platform used in both the teachers’ training program and the pilot implementation of the innovative teaching model in 5 European secondary schools. Based on the results of the pilot actions, the DAISSy research team determined a set of opportunities for integrating the innovative teaching model at local, regional, national and European level. Finally, it made a key contribution to the authoring of a scientific paper for the dissemination of project results.

The feedback received from teachers, students and representatives from the business community highlighted the usefulness and compatibility of the proposed model in different educational systems. The findings of the pilot implementation evaluation underlined the completeness in the coverage of the required skills by the teachers, the quality of the educational material, the efficiency and the applicability of the teaching model, but also the effectiveness of its application methodology for the training of the teachers and the support of the students for their transition in the workplace. The students felt that they were more informed and better understood the purpose and activities of the various stages of the internship / apprenticeship describing a sense of security that developed as they received adequate support and guidance especially during the preparation phase.

For more information about the INSTRUCTION project and the DAISSy research group: