News & Events

artrho-kamea-eap

Έξυπνες λύσεις που φέρνουν «επανάσταση» στη ζωή μας!

artrho-kamea-eapΗ νέα «ψηφιακή» εποχή φέρνει σημαντικές αλλαγές σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας, όπως τονίζει ο επικεφαλής της Ερευνητικής Ομάδας DAISSy του ΕΑΠ καθηγητής Αχιλλέας Καμέας.

Η έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, όλο και περισσότερες πόλεις και όχι μόνο στην Ευρώπη, υιοθετούν το όραμα της σύγχρονης αστικής ευφυ1ας που προβλέπει τον συνδυασμό «έξυπνων» πληθυσμών, θεσμών και τεχνολογίας. Στην κατεύθυνση αυτή η αναζήτηση και εφαρμογή νέων καινοτόμων ψηφιακών τεχνολογιών αποτελεί μονόδρομο για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, την εξοικονόμηση πόρων και την προστασία του περιβάλλοντος.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στην online εφημερίδα του ΕΑΠ με θέμα “Έξυπνες λύσεις που φέρνουν «επανάσταση» στη ζωή μας!

Κατεβάστε την εφημερίδα από εδώ.

DAISSy

Η ερευνητική ομάδα DAISSy του ΕΑΠ συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό έργο «Empower Girls’ Creativity Through Use of Digital Technologies – SparkDigiGirls»

Η ερευνητική ομάδα DAISSy του ΕΑΠ συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό έργο «Empower Girls’ Creativity Through Use of Digital Technologies – SparkDigiGirls» το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ Key Αction2 – Cooperation for innovation and the exchange of good practices/KA227 – Partnerships for Creativity και στοχεύει στην ενδυνάμωση της δημιουργικότητας των κοριτσιών μέσω της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών. Το έργο διαρκεί από την 1η Μαϊου 2021 έως την 30η Οκτωβρίου 2023. Συντονιστής φορέας είναι  ο Asociacija “Viesieji interneto prieigos taskai”(Rural Internet Access Points) (Λιθουανία) και  συμμετέχουν οι ακόλουθοι εταίροι: Informaciniu Technologiju Instituta (Λιθουανία), DAISSy Research Group του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ελλάδα), Instituto Politecnico de Tomar (Πορτογαλία) και Simbioza Genesis Social Entreprise (Σλοβενία).

Το έργο στοχεύει στην ενθάρρυνση των κοριτσιών ηλικίας 15+ ετών ώστε  να εξερευνήσουν ψηφιακές τεχνολογίες όπως AR, VR, AI, IoT και να βρουν νέες και συναρπαστικές ιδέες χρησιμοποιώντας την ψηφιακή γνώση που θα αποκτήσουν  για να καταγράψουν στα νερά της ανδροκρατούμενης βιομηχανίας STEM  φρέσκιες, διαφορετικές και δημιουργικές απόψεις και προσεγγίσεις. Οι επιμέρους στόχοι του έργου είναι:

  • να μειώσει τις ανησυχίες των κοριτσιών και να απομυθοποιήσει τα υφιστάμενα στερεότυπα σχετικά με την επιστήμη της πληροφορικής και την τεχνολογία
  • να αυξήσει τις δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού για τα κορίτσια ώστε να  ανοίξουν νέες και απρόβλεπτες δυνατότητες για τη δημιουργικότητα και  τη συμμετοχή τους στον ψηφιακό κόσμο
  • να ενδυναμώσει νέους και νέες εργαζόμενους/-ες ώστε να λειτουργήσουν ως μέντορες για τη στήριξη της δημιουργικότητας των κοριτσιών μέσω της χρήσης ψηφιακών εφαρμογών και την αύξηση της ελκυστικότητας του ψηφιακού τομέα μεταξύ των κοριτσιών Τα αναμενόμενα αποτελέσματα του έργου είναι πολυδιάστατα για τους συμμετέχοντες οργανισμούς, τα κορίτσια ηλικίας 15 και άνω, τους νέους και τις νέες εργαζόμενες μέντορες, το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τους φορείς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσια και Λύκεια, ΠΕΚΕΣ, φορείς χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής κ.λπ.)
Biblio MOOC_poster

The BIBLIO MOOC starts on October 4th!

Biblio MOOC_poster

 

BIBLIO-Boosting Digital skills for Librarians project’s partners are working hard to get everything ready for the start of the BIBLIO MOOC this autumn. The first MOOC on digital skills especially designed for library professionals is on the way, ready to launch on October 4th, with the MOOC platform having been developed by DAISSy!

Why this MOOC?

Today, libraries are not a just a place where people go to read and borrow books. They are community centers, safe places where people go to get advice and help, to access information, to get together with likeminded community members. Libraries offer a multitude of services, including access to digital technologies, computers, and the Internet, digitalized collections and content, virtual reality, coding courses or simply getting help with setting up an email and using e-services. When people have nowhere else to ask for support for these things, they go to their local library. With services evolving and expanding, the profession of the librarian is also changing.

The digital transformation is changing the role of libraries and library professionals, and it’s not always easy to understand and adapt to it. After analysing the library sector, and identifying skills gap, challenges and needs, we are offering librarians the Biblio MOOC. It aims to provide support to library professionals in gaining new skills and developing new innovative services.

What does the MOOC offer?

  • state-of-the-art curricula developed by experts under high standards of quality assurance
  • 26 modules covering transferrable and digital skills for library professionals
  • a flexible weekly workload and schedule of about 10 hours per week that you can complete at your own pace
  • personalised support provided by experienced lecturers
  • opportunity to meet, connect and network with peers from all over the world
  • certification in accordance with the European and national qualification frameworks
  • opportunity for participants who will successfully complete the MOOC to enlist in a specialised training programme and certify as Community engagement and communication officer or Digital transformation facilitator.

What are the conditions to join the MOOC?

The MOOC will be offered free of charge to anyone who is interested in joining the course. Experience in the library sector is a plus, but not mandatory. The registration form is now open. The course will start on 04thOctober and will last 8 weeks. Participants should be able to commit to about 10 hours of study per week, and should have at least an intermediate level of English, as all the online lessons and materials will be in English. If you complete the MOOC with a 70% success rate of the online assessment, you will receive the course certificate.

What is the course approach?

Unlike a traditional “course”, a MOOC is delivered on-line. The lectures are videos and reading materials, which are available 24/7. Take the course at your own pace, and interact with other students (and the trainers) through the forum. There are no late night calls, and you don’t have to travel! Each week you will be able to interact with highly experienced experts in 1-hour live webinars, but don’t worry – if you miss them, you will be able to watch them afterwards.

Each week, up to three lessons will be released. Each lesson contains the video materials to watch, homework for you to work on, and a quiz to assess your learning.

Watch this video to learn about the BIBLIO MOOC in a nutshell:

Sign up now and stay tuned for more updates via the project websiteFacebook or Twitter.

Original post via: All Digital, at: https://all-digital.org/coming-soon-the-biblio-mooc-starts-in-one-month/.

hackathlon-1

Ολοκληρώθηκε ο 1ος Κοινωνικός Hackathon του ΕΑΠ

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε ο 1ος Κοινωνικός Hackathon του ΕΑΠ ο οποίος οργανώθηκε από την ομάδα DASSy στα πλαίσια του έργο Social Hackademy.

Σε μία δια ζώσης, 3-ήμερη εμπειρία που έλαβε χώρα στις 6,7 και 8 Σεπτεμβρίου 2021 στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) στην Περιβόλα Πατρών, 19 νέοι ηλικίας από 16-30 ετών συνδημιούργησαν ψηφιακές λύσεις σχετικές με προβλήματα που αφορούν τους 17 στόχους αειφόρου ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.

Ο συγκεκριμένος Hackathon επέλεξε τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG) της Ατζέντας του ΟΗΕ 2030 ως το κύριο πλαίσιο για τον προσδιορισμό των σχετικών κοινωνικών προκλήσεων που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε τοπικό επίπεδο με την ενεργό συμμετοχή Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών. Οι προκλήσεις σχεδιάστηκαν σε συνεργασία με 4 οργανώσεων και αφορούσαν:

  1. Οπτικοποίηση δεδοµένων σχετικά µε περίσσευµα φαρµάκων στην Ελλάδα – σχεδιάστηκε από την Givmed.
  2. Συναισθηµατική νοηµοσύνη, µετασχηµατιστική ηγεσία και ευηµερία στο χώρο εργασίας – σχεδιάστηκε απο την InetrmediaKT.
  3. Εντοπισµός εισβολικών – χωροκτητικών οργανισµών (φυτά, ζώα) στο οικοσύστηµα. Η περίπτωση του Ailanthus altissima – σχεδιάστηκε από την Οικολογική Κίνηση Πάτρας.
  4. Καταγραφή του προβλήµατος ρύπανσης απο σκουπίδια που απορρίπτονται 6 εκτός κάδου – σχεδιάστηκε από την Save Your Hood.

 

Οι συμμετέχοντες οργανώθηκαν σε ομάδες. Κάθε ομάδα υποστηρίχθηκε από έναν ειδικό (facilitator), ενώ συχνή ήταν και η επαφή με τους κοινωνικούς φορείς που έθεσαν τις προκλήσεις. Οι εφαρμογές που ανάπτυξαν οι νέοι hackers αφορούσαν λειτουργικά πρωτότυπα ή mockups τα οποία έδιναν πρωτοπόρες λύσεις στις προκλήσεις που τέθηκαν.

Στο τέλος της εκδήλωσης, οι συμμετέχοντες έλαβαν συμβολικό δώρο ενώ βραβεύτηκαν και οι 3 καλύτερες λύσεις, από ειδική επιτροπή.

Σημειώνεται ότι η διοργάνωση του Hackathon τήρησε όλους τους απαραίτητους κανόνες ασφαλείας όσον αφορά την πανδημία COVID19 κάνοντας χρήση των ψηφιακά διασυνδεδεμένων, αρθρωτών αιθουσών του ΕΑΠ.

Το έργο Social Hackademy (#ΗackAD) χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ (Project No: 612128-EPP-1-2019-1-BE-EPPKA3-IPI-SOC-IN)

logo-amelie

The DAISSy Research Group of HOU presented the project Advanced Media Literacy Education to counter online hate-speech at the event “Utilisation and promotion of Cultural Heritage”

logo-amelieThe DAISSy Research Group of the Hellenic Open University (HOU), the Greek partner, presented the european project Advanced Media Literacy Education to counter online hate-speech (AmeLiE) at the online event entitled “Utilisation and promotion of Cultural Heritage”. Organised by DAISSy, the event was held online, open to the pubic, and took place on Monday, June 14th 2021.

Mr. Achilles Kameas, Professor of the HOU and Director of DAISSy, opened the event with a short greeting to 30 attendees and presented a number of the Group’s research activities and projects.

AMeLiE was highlighted as a project using bottom-up strategies to meet its main aim, i.e. to train school communities on how to deal with online hate speech, using social networking ICT tools with peer learning and crowdsourcing techniques.

Successfully nearing its 1st year, AMeLiE has completed the important stages of national researches and development of the educational material in English, while its training platform is      currently under development by DAISSy.

delta-imerida1

Press Release of the Greek multiplier event – Presentation of DELTA project

On Monday, June 14th of 2021, the DAISSy research group of the Hellenic Open University organized the Greek online event entitled “Valorization and promotion of Cultural Heritage”, in order to disseminate the results of the European project S.I.L.V.HER.

In the first part of the multiplier event, were presented the objectives as well as the blended training SILVHER course designed and delivered for University students of Italy, Porugal and Turkey. The platform for the online part of SILVHER course was developed by the DAISSy – HOU (Greek partner).

In the first part, we had the honor to have two invited speakers. Ms. Artemis Stamatelou, Public Relations Officer at the European Parliament in the Directorate-General for Translation, presented the structure and objectives of the Citizens’ Language Directorate and then the open platform “My House of European History”, which contains a digital collection of written personal stories, memories and testimonies on any subject, as narrated by people from all over the world.

Ms. Maria Aivalioti, Tour script editor at Clio Muse Tours, presented the European project RePAST, focusing on the product and success story of the project: “Dark” pages of history in an audio tour. The company Clio Muse Tours creates thematic digital audio tours for places of culture in Greece and abroad.

The second part of the multiplier event, included presenations in particular of European projects on Tangible and Intangible Cultural heritage, CH management and Tourism, which HOU either coordinates or participates as partner. Namely, were presented by DAISSy – HOU researchers, the EUHeritage project and online course, the NICHE  project as well as ROMAN ROUTES project and online course.

More specifically, Mrs. Panagiota Polymeropoulou, Researcher at DAISSy Research Group of HOU presented the content and objectives of the European project DELTA  and specifically the content of the blended course of DELTA entitled “Digital Excavation”. The blended course is provided and is running during this period through the e-learning platform, developed by the DAISSy – HOU.  The course is targeting at elevating the digital skills of students of Archaeology through four main modules: M1. Digital Tools for Archaeological Practice/Excavation; M2. Documentation in situ and after excavation; M3. Digital Preservation of cultural heritage monuments and artifacts (3D representation and reconstruction); M4. Open-Air Museums and Experimental Archaeology (presentation and interpretation of research results and knowledge to wide public). Also, Panagiota presented the outline and content of e-learning platform, developed by the DAISSy – HOU.

The event attended students and graduates of study programs related to Culture and Tourism, researchers and educators. The event was organized online due to the epidemiological data of the country during this period, attracting more than 35 participants, while it was also significantly promoted on social media. Also, the event was broadcasted live on the DAISSy YouTube channel with over 90 views.

 

imerida-NICHE

Δελτίο τύπου για την Ελληνική Ημερίδα – παρουσίαση του NICHE project

Τη Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021, η ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου διοργάνωσε την Ελληνική διαδικτυακή εκδήλωση διάχυσης των αποτελεσμάτων του Ευρωπαϊκού έργου S.I.L.V.HER, με τίτλο “Αξιοποίηση και ανάδειξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς”.

Στο πρώτο μέρος της πολλαπλασιαστικής δράσης, παρουσιάστηκαν οι στόχοι καθώς και το μικτό πρόγραμμα κατάρτισης SILVHER που σχεδιάστηκε και προσφέρθηκε σε φοιτητές Πανεπιστημίων της Ιταλίας, της Πορτογαλίας και της Τουρκίας. Η πλατφόρμα για το διαδικτυακό μέρος του μαθήματος SILVHER αναπτύχθηκε από την DAISSy – ΕΑΠ (Έλληνας εταίρος).

Στο πρώτο μέρος, είχαμε την τιμή να έχουμε δύο προσκεκλημένες ομιλήτριες. Η κ. Άρτεμις Σταματέλου, Στέλεχος Δημοσίων Σχέσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στη Γενική Διεύθυνση Μετάφρασης, παρουσίασε τη δομή και τους στόχους της Διεύθυνσης Γλώσσας των Πολιτών και κατόπιν την ανοικτή πλατφόρμα “My House of European History”, που περιέχει μια ψηφιακή συλλογή γραπτών προσωπικών ιστοριών, αναμνήσεων και μαρτυριών για οποιοδήποτε θέμα, όπως τις αφηγούνται άνθρωποι από όλον τον κόσμο. Η κ. Μαρία Αϊβαλιώτη, Tour script editor στην εταιρία Clio Muse Tours, παρουσίασε το Ευρωπαϊκό έργο RePAST, εστιάζοντας στο προϊόν και success story του έργου: “Σκοτεινές” σελίδες της ιστορίας σε ακουστική ξενάγηση. Η εταιρία Clio Muse Tours δημιουργεί θεματικές ψηφιακές ακουστικές ξεναγήσεις για χώρους πολιτισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, περιλάμβανε παρουσιάσεις Eυρωπαϊκών έργων σχετικών με την υλική και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά, την ψηφιακή αρχαιολογία και την ανασκαφή, τη διαχείριση ΠΚ, τον τουρισμό, τα οποία το HOU συντονίζει ή συμμετέχει ως εταίρος. Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν από τους ερευνητές DAISSy – ΕΑΠ, το έργο EUHeritage και το διαδικτυακό μάθημα, το έργο DELTA και το μικτό μάθημα, καθώς και το έργο ROMAN ROUTES και το διαδικτυακό μάθημα.

Στη συνέχεια, ο κ. Ρίζος Χαλαμπάλιας, ερευνητής στην DAISSy – ΕΑΠ, παρουσίασε το έργο, τους στόχους και την κοινοπραξία του έργου NICHE. Εξήγησε την έννοια της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και τα ευρήματα της ελληνικής έκθεσης. Η Ελλάδα, μέχρι στιγμής (Απρίλιος 2021) έχει εγγράψει οκτώ στοιχεία στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO. Το έργο NICHE στοχεύει στη χαρτογράφηση των εκπαιδευτικών αναγκών και στη συνέχεια στην εκπαίδευση ατόμων που απασχολούνται στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά της χώρας τους.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε διαδικτυακά λόγω των επιδημιολογικών δεδομένων της χώρας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, προσελκύοντας περισσότερους από 35 συμμετέχοντες, ενώ επίσης προωθήθηκε σημαντικά στα κοινωνικά μέσα. Επίσης, η εκδήλωση μεταδόθηκε ζωντανά στο κανάλι DAISSy YouTube με πάνω από 90 προβολές.

 

imerida-NICHE

XENIA_photo III TPM

XENIA consortium helds the 3rd transnational project meeting

On the 28th May 2021, XENIA consortium participated in the third transnational meeting of the project. Due to the COVID-19 pandemic, the meeting, originally planned in Athens, took place in online mode on the basis of an agenda developed by Sinapsi the coordinator and shared jointly by all partners.

After the greetings led by the coordinator Sinapsi, an overview of activities implemented under Work Package 2 and a special insight to XENIA Inclusiveness Index made by the IT partner Internet Web Solutions took place. In particular, partners discussed about the weighting of indicators for the objective matrix and development of indicators to capture students and staff perceptions about HE inclusiveness.

This innovative tool will calculates the score of tested HEI in each different area and overall, suggesting best practices to reinforce or improve their situation in each assessed area and overall. The results can be printed or shared on the main social networks and published in a dedicated section called ‘All Star Corner’ available anytime to ensure XENIA future sustainability.

Hellenic Open University, the responsible partner for Work Package 3 presented the activites tobe undertaken in the coming months. The work will be focused on piloting and rendering the XENIA Index – Beta version before it is official launch to the geneal public.

Xenia is a Project co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Commission which involves a Consortium of 7 Partners from 5 countries (Ireland, Italy, Greece, Slovenia and Spain).

The project aims to promote social and educational inclusion of sexual minority and gender marginalised groups in EU HEIs, by developing and implementing an innovative inclusiveness index to support equality, diversity and inclusion in EU HE contexts.

 

XENIA_photo III TPM

xenia-logo

XENIA SUPPORTS the International Day against Homophobia, Biphobia and Transphobia

xenia-logoSince 2004, on 17 May this year, 130 countries worldwide celebrated the International Day against Lesbian, Gay and Bisexual Transphobia, 31 years after the World Health Organisation removed homosexuality from the category of mental illness.

Despite this, lesbian, gay and bisexual people are still criminalised in many countries for their sexual behaviour, with penalties ranging from fines to imprisonment and even the death penalty. Transgender people suffer much institutional violence, being denied their identities. In many countries, the process of affirming gender identity (when provided for) is extremely complicated, bureaucratic and full of obstacles. Moreover, the trans condition was only depathologised in the lat DSM (Diagnostic Manual of Mental Illnesses).

It should also be considered that, beyond the structural stigma against LGBTI people, there are often additional factors of oppression linked to nationality, skin colour, disability, poverty and level of education.

In the framework of the XENIA project, the consortium intends to measure the “inclusiveness” of European Universities, with the awareness that, especially in many disadvantaged areas, the school drop-out rate of no-Cisgender students is still very high.

On an institutional level, Italy is currently awaiting the approval of a law to fight lesbian-homose-bi-transphobia, misogyny and ableism, which recognises a very important role for schools.

It is from the new generations that we must start!

XENIA Erasmus+ Project is implemented by a Consortium of 7 Partners from 5 European countries (Italy, Ireland, Slovenia, Greece and Spain). Xenia will develop an innovative and integrated tool that will support European higher education institutions -HEIs- in evaluating the actual level of inclusiveness of their environment and in identifying any efforts that can be placed to best address the needs of sexual and gender marginalized groups and ensure the protection of their fundamental rights and academicopportunities.

xenia-logo

The DAISSy Research Group of the Hellenic Open University conducted a research on “Gender differences in STE(A)M educators: Evidence from a sample of Greek educators”

xenia-logoBasic Science, Technology, Engineering, Mathematics (STEM) competences are critical for succeeding in most of the technical, engineering and even management related jobs, therefore STEM education is the main competence source for scientists, engineers, and workers with technological skills. Thus, there is a lot of research within educational and research community regarding students’ gender differences in STEM/STEAM fields and education. However, research on gender differences regarding STEM/STEAM educators is limited.

A study conducted by Natalia Spyropoulou, Phd Candidate and Prof.  Achilles Kameas from the Hellenic Open University (HOU), partner of the XENIA project, investigated educators’ perceptions about the role of a STE(A)M educator, along with the challenges and the professional development needs.  Drawing on an online survey, based on specially designed close-ended and open-ended questions, the researchers analyzed the educators’ views in order to understand critical factors and to provide more insight regarding the successful preparation of STE(A)M educators. Additionally, they investigated the association between gender status and their perceptions. The sample of this research includes 59 educators (26 females, 33 males), who have been involved in the implementation of STE(A)M educational programs in Greece.

The results of this study concerning challenges and difficulties did not confirm a significant difference with respect to participants’ gender. However, some differences are identified between professional development needs. For example, a higher percentage of female educators (42.3%) required professional development in the topic “Engineering for Education” than male educators (33.3%). Regarding participants’ perception about the role of STE(A)M educator, the results identified gender differences in the Teaching and Learning (TEL) competences’ category, indicating that females find more important educators competences that are related to the teaching and learning than males responders.

More info and relevant publications about this study can be found here.

XENIA Erasmus+ Project will develop and test an innovative tool that will support Europe’s Higher Education Institutions (HEIs) in evaluating their level of inclusiveness for students, and furthermore staff and teachers, with a target to achieve a more open and safe society for gender and sexual minorities.